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Cardinal Village Interpretive Signs
Panneaux d'interprétation du village Cardinal


In 2025 the Cardinal Church Museum, with support from the Manitoba Heritage Grants Program, installed several signs to mark notable locations in the village.

En 2025, le Cardinal Church Museum, avec le soutien du Programme de subventions du patrimoine manitobain, a installé plusieurs panneaux pour marquer des endroits remarquables du village.


Introduction --  A sign placed at the Church            

Site 1: The Blacksmith Shop Site 2:The CN Section House Site 3: The CN Station
Site 4: Elevators
Site 5: The Cardinal Hotel Site 6: The General Store Site 7: The Garage Site 8: The School Cairn

   Introduction -- Une pancarte placée à l'église

Site 1 : La Forge
Site 2 : La maison de la section du CN Site 3 : La Gare CN
Site 4 : Silos à grains
Site 5 : L'Hôtel Cardinal Site 6 : Le magasin général Site 7 : Le garage Site 8 : Le cairn de l'école




An Introduction & Overview    |   Une introduction et un aperçu




A Sign in the Church Yard offers an introduction to the village...

Un panneau dans la cour de l'église propose une introduction au village...



More about the Cardinal Church...

Philippe Cardinal was born in Quebec in 1852. At at age sixteen he immigrated, to Michigan, then to North Dakota near Devil's Lake. In 1888 he took a homestead south of Notre Dame de Lourdes.

In 1905, the Canadian Northern Railway line from Stephenfield to Somerset passed through his quarter section. The village of Cardinal soon developed around the station built there.
      
In 1905 he was the First Constable for the Village. In 1920 he operated a Lumberyard.

By 1907 the village had two general stores, a hardware store, a restaurant and a hotel.

At that time, before cars and improved roads shortened the distances between towns, it was normal for even the smallest villages to have hotels. 

The Cardinal Hotel was built by Louis Chapdelaine.  It burned in 1939. 

By 1908  there were 15 families, a saddler, a blacksmith, a butcher, a shoemaker and a grain elevator.


En savoir plus sur l'Église Cardinal...

Philippe Cardinal est né au Québec en 1852. À seize ans, il immigre au Michigan, puis au Dakota du Nord, près de Devil's Lake. En 1888, il s'installe au sud de Notre-Dame de Lourdes.

En 1905, la ligne du Chemin de fer Canadien du Nord de Stephenfield à Somerset passait par son quart de section. Le village de Cardinal se développe bientôt autour de la gare qui y est construite.
     
En 1905, il fut le premier gendarme du village. En 1920, il exploitait un parc à bois.

En 1907, le village comptait deux magasins généraux, une quincaillerie, un restaurant et un hôtel.

À cette époque, avant que les voitures et l’amélioration des routes ne réduisent les distances entre les villes, il était normal que même les plus petits villages aient des hôtels.

L'Hôtel Cardinal a été construit par Louis Chapdelaine.  Il brûla en 1939.

En 1908, il y avait 15 familles, un sellier, un forgeron, un boucher, un cordonnier et un silo à grains.












Philippe and Céline Cardinal

By 1906 businesses included Louis Moreau's general store, Joseph Poncelet's hardware, and Pierre Chateau's restaurant.  In 1907 Louis Chapdelaine built a hotel and Joseph Poncet opened a third store.  In 1908 a fourth store was added by Larivee and Company. Other businesses followed. Joseph Barten was the agent for "International". En 1906, les entreprises comprenaient le magasin général de Louis Moreau, la quincaillerie de Joseph Poncelet et le restaurant de Pierre Château.  En 1907, Louis Chapdelaine construit un hôtel et Joseph Poncet ouvre un troisième magasin.  En 1908, un quatrième magasin fut ajouté par Larivee and Company. D'autres entreprises ont suivi. Joseph Barten était l'agent d'« International ».

More about the Village...  
En savoir plus sur le Village....

Site 1: The Blacksmith Shop Site 2:The CN Section House Site 3: The CN Station
Site 4: Elevators
Site 5: The Cardinal Hotel Site 6: The General Store Site 7: The Garage Site 8: The School Cairn

Site 1 : La Forge
Site 2 : La maison de la section du CN Site 3 : La Gare CN
Site 4 : Silos à grains
Site 5 : L'Hôtel Cardinal Site 6 : Le magasin général Site 7 : Le garage Site 8 : Le cairn de l'école






Site 1: The Blacksmith Shop   /  La Forge






The village blacksmith shop on First Street is visible near the middle of this  photo.

La forge du village sur First Street est visible vers le milieu de cette photo.



The village blacksmith shop on First Street is visible near the right of this 1948 photo

La forge du village sur First Street est visible à droite de cette photo de 1948.

The Blacksmith Shop was operated by  J.B. Château from 1910 until 1919 on lot 19 block 3. Then he then moved to present location to lot 1 block 3 where it was operated from the 1950's by J B 's nephew Aime Fougeray.
It was a vital service for farmers at a time when implements could be ordered from far away, but repairs had to be done closer to home. There were no parts departments, stocked with everything a farmer might need. When something broke, it had to be fixed, the sooner the better.  Blacksmith often worked long hours, especially during seeding and harvest time.






Site 2:The CN Section House /  La maison de la section du CN






The CN Section House

The Section House, a residence for railway employees, is in the top left of this photo.

The railways employed a lot of people. Aside from Station Managers, there were Section Men who dealt with the many maintenance challenges of keeping the trains running. Most villages had at least one residence available for staff.

Railway facilities in Cardinal. The Section House, a residence for Railway employees is in the top left of this photo.
La Section House, résidence des employés des chemins de fer, se trouve en haut à gauche de cette photo.

Les chemins de fer employaient beaucoup de monde. Outre les chefs de gare, il y avait des hommes de section qui s'occupaient des nombreux défis de maintenance liés au maintien des trains en circulation. La plupart des villages disposaient d'au moins une résidence disponible pour le personnel.

Installations ferroviaires à Cardinal. La Section House, une résidence pour les employés des chemins de fer, se trouve en haut à gauche de cette photo.





Another view of the Section House - towards the bottom right.






Site  3:The CN Railway Station  / La Gare CN






The CN Station



Train service was established in 1905. 

Pictured here are Station Agent Charles Toutant and his sisters. Charles was the Station Agent in the 1920’s.



Gabrielle Roy who taught at the Cardinal School in 1929, is pictured here at the Cardinal Station.













Site 4 : The Elevators   /   Silos à grains




In 1907 Phillipe Cardinal, along with Galipeault and Azaris Labossiere formed "Fermiers Unis" and built Cardinal's first grain elevator. The Western Canadian Flour Mills Company bought it in 1909. En 1907, Phillipe Cardinal, avec Galipeault et Azaris Labossière, formèrent les « Fermiers Unis » et construisirent le premier silo à grains de Cardinal. La Western Canadian Flour Mills Company l'achète en 1909.





Building the first Elevator


Construire le premier ascenseur




1916 
Manitoba Government Public Elevator - Source T. Talbot



It was taken over by United Grain Growers in 1926 and replaced in 1929 by a new structure.

Elle fut reprise par United Grain Growers en 1926 et remplacée en 1929 par une nouvelle structure.



UGG Elevator, built in 1929


Elevator Agents

Ephre Louis: - 1914 - 1922 / 1928 - 1932
Timothee (Tim)  Simon : 1933 - 1936.  
Roland T. Payette, : 1949 - 1955
 Maurice Benoit:  1956 - 1960
Agents d'ascenseur

Ephre Louis: - 1914 - 1922 / 1928 - 1932
Timothee (Tim)  Simon : 1933 - 1936.  
Roland T. Payette, : 1949 - 1955
 Maurice Benoit:  1956 - 1960












1930








The 32,000 bushel wooden grain elevator was expanded with an annex in 1951. It was destroyed by fire in 1960. Believing that the railway line between Learys and Somerset would be abandoned in the near future (this did not occur until the mid-1970s), the company chose not to rebuild the elevator.

Le silo à grains en bois de 32 000 boisseaux fut agrandi d'une annexe en 1951. Il fut détruit par un incendie en 1960. Estimant que la ligne ferroviaire entre Learys et Somerset serait abandonnée dans un avenir proche (cela ne se produisit qu'au milieu des années 1970), l'entreprise a choisi de ne pas reconstruire l'ascenseur.





Site 5:
The Cardinal Hotel   / L'Hôtel Cardinal














Site 6: The General Store  /   Le magasin général










The store opened in 1907 on Lot 22 Block 1.
It was operated from 1923 to 1945  by Clement Fouasse, from 1945 to 1957 by Marie Lafreniere, and from 1956 to1972 by Joseph Comte.

The village had several stores in the early days serving a thriving farming community.  Farms were smaller, families were larger, and shopping was done locally.

The Post Office was at that location from 1907 until the store closed.
Le magasin a ouvert ses portes en 1907 sur le lot 22, bloc 1.
Elle fut exploitée de 1923 à 1945 par Clément Fouasse, de 1945 à 1957 par Marie Lafrenière et de 1956 à 1972 par Joseph Comte.

Au début, le village possédait plusieurs magasins au service d’une communauté agricole florissante.  Les fermes étaient plus petites, les familles plus grandes et les achats se faisaient localement.

Le bureau de poste était à cet endroit de 1907 jusqu'à la fermeture du magasin.












Site 7: The Garage  /   Le garage






The Cardinal Garage

The Garage was known as Cardinal Garage and was operated by Emile Macaire from 1950 until it burned in 2012.

The village garage was a busy place as the village entered the automobile age. In addition to selling gas, they did repairs on both vehicles and farm machinery.

 The garage burned in 2012.
Le garage était connu sous le nom de Cardinal Garage et a été exploité par Emile Macaire de 1950 jusqu'à son incendie en 2012. Le garage du village était un lieu très fréquenté alors que le village entrait dans l'ère de l'automobile. En plus de vendre de l'essence, ils effectuaient des réparations sur des véhicules et des machines agricoles. Le garage a brûlé en 2012.








Site 8: The School Cairn  Le cairn de l'école










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